Pompa wody

Tagi: , ,

Krążenie wody w układzie chłodzenia wymusza najczęściej pompa odśrodkowa. Wirnik jej osadzony jest zwykle na wspólnym wałku z wentylatorem i napedzanym kołem pasowym. Pompę i wentylator napędza wał korbowy silnika za pośrednictwem pasa klinowego lub dwóch pasów. Często pas klinowy wykorzystuje się jednocześnie do napędu prądnicy. Wałek pompy obraca się w łożyskach tocznych, wbudowanych w kadłub pompy. Łożyska te są oddzielone od przestrzeni wodnej pompy specjalnym samouszczelniaczem. Woda przeciekająca przez samouszczelniacz odpływa na zewnątrz specjalnym otworem w kadłubie pompy, co zabezpiecza przed przenikaniem wody do łożysk.
Woda zasysana przez pompę wpada na łopatki wirnika, a następnie odrzucona przez nie odpływa z dużą prędkością do płaszcza wodnego kadłuba. Pompa wody jest zwykle osadzona na przedniej ścianie kadłuba silnika i umocowana za pomocą śrub. Wydajność pompy wody w układzie chłodzenia wysokoprężnego silnika samochodowego wynosi zwykle około 80 litrów/KMgodz, dochodząc do 120 litrów/KMgodz, gdy chodzi o silnie obciążone cieplnie silniki gaźnikowe. Dzięki znacznej wydajności pompy wody, w płaszczu wodnym kadłuba podczas pracy silnika panuje nadciśnienie sięgające kG/cm2 (tzw. ciśnienie tłoczenia pompy). Rozdzielcze sprzeglo cierne pracuje według zasady zwykłego zespołu jednotarczowego, z tym jednak, że dzięki zastosowaniu dwóch niezależnych tarcz sprzęgła i sprężyny centralnej dwustronnego działania napęd może być przenoszony albo wprost na wał wejściowy skrzynki biegów, albo na wbudowane w nią sprzęgło hydrokinetyczne. Podczas zbliżania tarczy dociskowej do koła zamachowego zaciśnięta zostaje tarcza bezpośredniego przeniesienia. Kiedy tarcza dociskowa zajmuje położenie środkowe, sprzęgło rozdzielcze w ogóle nie przenosi napędu. Natomiast wskutek oddalania tarczy dociskowej od koła zamachowego ulega zaciśnięciu tarcza sprzęgła hydrokinetycznego. Na uwagę zasługuje wykonanie sprężyny centralnej, zastosowanej w omawianym sprzęgle rozdzielczym. Składa się ona z dwóch stożkowych tarcz spreżystych, które po przyłożeniu obrzeżami w stanie swobodnym tworzą bryłę przestrzenną przypominającą dwa stożki ścięte, stykające się) podstawami, a po ściśnięciu przybierają kształt dokładnie płaskiego pierścienia.
Sprężyna taka ma w pełni symetryczną charakterystykę, czyli podczas wyginania się, bez względu na kierunek odkształcenia, Wywiera ona swym obrzeżem takie same naciski. W położeniu środkowym, gdy obie tarcze stożkowe są dokładnie płaskie a ich naciski znoszą się wzajemnie, sprężyna tego rodzaju nie działa, a wiec nie naciska ani na pierścień oporowy, ani na pokrywę. [hasła pokrewne: bramy segmentowe łódź, aluminium 6082, Upadłość transgraniczna ]
[patrz też: skoda wrocław otomoto, pko leasing licytacje, tuleje gumowo metalowe ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: pko leasing licytacje skoda wrocław otomoto tuleje gumowo metalowe