Chłodnice oleju

Tagi: , ,

Gdy chodzi o silnik użytkowany w klimacie umiarkowanym, chłodzenie pośrednie oleju jest korzystniejsze niż bezpośrednie. Po rozruchu silnika ciecz chłodząca nagrzewa się bowiem znacznie szybciej niż olej i w okresie tym chłodnica oleju działa jako nagrzewnica oleju. Zapewnia to szybkie doprowadzenie silnika do stanu równowagi cieplnej, a więc i szybkie stworzenie prawidłowych warunków smarowania części silnika. Natomiast w klimacie gorącym, podczas pracy silnika temperatura cieczy chłodzącej z reguły przekracza 90 oc. Wówczas pośrednie chłodzenie oleju jest niezbyt skuteczne, ze względu na zbyt małą różnicę temperatur pomiędzy wodą a olejem.
Zadania wymiennika ciepła do pośredniego chłodzenia oleju spełnia niekiedy podwójna ścianka kadłuba, w której olej przepływa krętymi kanałami (np. silnik DAIMLER BENZ). Scianka taka jest jednostronnie omywana wodą chłodzącą silnik.
Często wymiennik ciepła mieści się w zbiorniku wodnym chłodnicy (olej przepływa prze# wężownicę) lub w misce olejowej silnika (woda przepływa przez wężownicę). Niekiedy wymiennik ciepła wodno olejowy wykonany jest jako oddzielny podzespół.
Bezpośrednie chłodzenie leju stosuje sie w silnikach chłodzonych powietrzem oraz, znacznie rzadziej, w silnikach Chłodzonych wodą. Chłodnica oleju L reguły jest omywana strumieniem powietrza, kierowanym przez wentylator lub dmuchawę i odpowiednie osłony. W silnikach chłodzonych powietrzem, powietrze omywające chłodnicę oleju odpływa zwykle do otoczenia, ponieważ jest ono zbyt gorące do chłodzenia silnika.
Chłodnice oleju wykonywane są najczęściej z rurek stalowych i odpowiednio żebrowanych. Odprowadzanie ciepła od gorącego oleju przez ściankę chłodnicy do powietrza nastręcza sporo trudności. Olej stykający się ze ścianką chłodnicy stygnie bowiem dość szybko, gęstnieje, a następnie wskutek małej przewodności cieplnej staje się jakby warstwą izolacyjną pomiędzy ścianką chłodnicy a strumieniem gorącego oleju, Aby zapewnić skuteczne chłodzenie Oleju, trzeba go zwykle zmuszać do burzliwego przepływu w przewodach oraz często zmieniać kierunek strumienia oleju.
Jeżeli silnik nie pracuje, w razie niskiej temperatury otoczenia Olej w chłodnicy gęstnieje i rdzeń chłodnicy stawia duże opory przepływu. Dlatego też każda chłodnica oleju ma zwykle tzw. zawór obiegowy i odgałęzienie zwrotne, przez które przy nadmiernym wzroście ciśnienia olej może odpływać do układu smarowania z pominięciem chłodnicy. Zawór taki powinien jednak powodować spadek ciśnienia około 2 kG/crm2 aby utrzymywała się dość duża różnica ciśnienia oleju przed i za chłodnicą. [patrz też: blinatumomab, mechanizm zwrotniczy, wynajem samochodow warszawa]
Ze względu na możliwość znacznego wzrostu ciśnienia w układzie smarowania bezpośrednio po rozruchu silnika, chłodnica oleju powinna mieć dostateczną wytrzymałość. Jednocześnie od chłodnicy oleju wymaga się odpowiedniej odporności na pęknięcia zmęczeniowe wskutek drgań i wstrząsów
[hasła pokrewne: otomoto białystok, otomoto turek, sworznie tłokowe ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: otomoto białystok otomoto turek sworznie tłokowe