Mechaniczne urządzenie sprzęgające

Tagi: , ,

Jeżeli zęby napędzającego kółka rozrusznika zamiast wsunąć się we wnęki międzyzębne wieńca koła zamachowego oprą się o jego zęby, przekładnia nie zazębia się, a jedynie sprężyna śrubowa jest ściskana coraz silniej. W takim przypadku najpierw dźwignia włączająca zwiera styki włącznika i dopiero kiedy wirnik rozrusznika zaczyna się obracać, napędzające kółko zębate pod naciskiem sprężyny zazębia się z wieńcem zębatym koła zamachowego.
Mechaniczne urządzenie sprzęgające jest zaopatrzone w sprzęgło jednokierunkowe, wbudowane w piaście napędzającego koła zębatego i umożliwiające jedynie przekazywanie napędu od rozrusznika na wał korbowy. Jeżeli po uruchomieniu silnika jego wal korbowy zwiększając gwą prędkość obrotową usiłuje napędzać rozrusznik, sprzęgło jednokierunkowe samoczynnie się rozłącza i odtąd napędzające kółko zębate obraca się szybciej niż zabierak i wirnik rozrusznika.
Wskutek zwolnienia przycisku włączającego rozrusznik lub pedału dźwignia włączająca powraca do pozycji spoczynkowej, czyli najpierw rozwierają się styki włącznika (przerywając zasilanie prądem rozrusznika), a następnie sprężyna śrubowa odciąga napędzające kółko zębate, wyzębiając je z wieńca zębatego koła zamachowego,
Bezwładnościowe urządzenie sprzęgające. Napędzające kółko zębate zazębia się z wieńcem zębatym koła zamachowego wskutek swej bezwładności, w okresie kiedy zaczyna już obracać sie wirnik włączonego rozrusznika.
Uzyskuje sie to dzięki osadzeniu napędzającego kółka zębatego na wałku wirnika za pośrednictwem specjalnego gwintu wielozwojowego na zewnętrznej ściance cylindrycznej tulei suwliwie dopasowanej do wałka i połączonej z nim sprężyną amortyzującą. Często bezwładność napędzającego kółka zębatego zwiększa specjalny ciężarek. [patrz też: skup samochodów sosnowiec Warszawa, taśmy transportujące, skup samochodów sosnowiec ]
Po włączeniu rozrusznika jego wirnik zaczyna się szybko obracać, a napędzające kółko zębate usiłuje dzięki bezwładności zachować swe dotychczasowe położenie i tym samym przekręca się po gwincie tulei, aż do zazębienia się z wieńcem zębatym kola zamachowego. Jeżeli zęby kółka napędzającego natrafia na zęby wieńca (zamiast na wnęki pomiędzy nimi), sprężyna amortyzująca nieco się napina i pozwala na przekręcanie się napędzającego kółka zębatego względem wałka wirnika do chwili aż zazębi sie ono z wieńcem zębatym.
Po zazębieniu sie przekładni rozrusznika wał korbowy silnika zaczyna się obracać, a rozpędzony już wirnik rozrusznika ulega przyhamowaniu i wskutek swej bezwładności napina dość silnie sprężynę amortyzującą. W ten sposób sprężyna amortyzująca zapewnia elastyczne włączanie się rozrusznika i bard o szybkie rozpędzanie wału korbowego.
PO uruchomieniu silnika jego wal korbowy zwiększa swą prędkość obrotową i usiłuje napędzać rozrusznik. Kiedy jednak prędkość wirowania napędzającego kółka zębatego przewyższa prędkość obrotową wirnika, zaczyna ono przymusowo przekręcać się jednocześnie po gwincie tulei, który zmusza je do przesuwania się poosiowego i niemal natychmiastowego wyzębienia sie z wieńca zębatego koła zamachowego.
[przypisy: przegub tracta, japan motors bielsko, skup samochodów sosnowiec ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: japan motors bielsko przegub tracta skup samochodów sosnowiec