Prowadzenie cieczy chłodzącej

Tagi: , ,

Jak długo woda w obiegu chłodzącym jest chłodna (np. podczas rozruchu zimnego silnika lub pracy silnika w niskiej temperaturze otoczenia), tak długo termostat odcina odpływ wody z głowicy cylindrów do chłodnicy i kieruje wodę z głowicy wprost do pompy, z pominięciem chłodnicy. Zapewnia to szybkie nagrzanie sie cieczy chłodzącej a tym samym i silnika lub zapobiega przechłodzeniu pracującego już silnika.
Obieg termosyfonowy (samoczynny). Ciecz chłodząca krąży w układzie tylko wskutek różnic ciężaru właściwego. Ta sama (ciężarowo) ilość wody ma bowiem różną objętość w różnych temperaturach. Najmniejszą objętość właściwą, tzn. największy ciężar właściwy ma woda o temperaturze 4 oc. Ze wzrostem temperatury woda powiększa swą objętość, a zatem zmniejsza się jej ciężar właściwy. Wskutek tego cieplejsza woda unosi się ku górze, a chłodniejsza opada ku dołowi. Powoduje to stałe odpływanie wody z głowicy cylindrów do górnego zbiornika chłodnicy oraz opadanie stygnącej w chłodnicy wody w dół.
Dostatecznie szybkie samoczynne krążenie wody w układzie termosyfonowym uzyskuje się tylko dzięki dużej różnicy temperatur wody dopływającej i odpływającej z chłodnicy, a wiec kosztem niezbyt korzystnego rozkładu średnich temperatur części w pracującym silniku. Ponieważ nawet w razie względnie dużej różnicy temperatur (około 30 oc) woda w płaszczu wodnym bloku cylindrów płynie dość powoli, układ termosyfonowy cechuje niewielka skuteczność chłodzenia, w związku z czym pojemność układu chłodzenia musi być odpowiednio duża.
Wymienione niedogodności sprawiają, że obecnie prawie w ogóle nie stoguje się już termosyfonowego systemu chłodzenia i spotyka się je wyłącznie w przestarzałych konstrukcyjnie najtańszych silnikach dwusuwowych. Zaletą termosyfonowego chłodzenia jest dość szybkie nagrzewanie się wody w płaszczu wodnym bloku cylindrów po rozruchu silnika, kiedy woda trwa jeszcze w bezruchu.
Prowadzenie cieczy chłodzącej. Układ chłodzenia nowoczesnego silnika cechuje przymusowe krążenie wody wewnątrz kadłuba — poprzecznie do rzędu cylindrów, a nie kolejno wzdłuż cylindrów. Jest to koniecznością w silniku o dwóch lub więcej głowicach cylindrów. Wzdłuż kadłuba wodę rozprowadza odpowiedni kanał lub rura rozdzielcza, kierująca strugi wody wprost na poszczególne tuleje cylindrów oraz inne silnie nagrzane miejsca. Następnie woda przepływa licznymi otworami z kadłuba do głowicy cylindrów lub głowic i dalej przez króciec z termostatem i przewód do chłodnicy.
Spośród części silnika podczas jego pracy najbardziej nagrzewa się głowica cylindrów, a zwłaszcza niektóre jej miejsca, jak: gniazda zaworów wydechowych i przewężenia pomiędzy zaworami wydechowymi i ssącymi, a w silnikach wysokoprężnych z dzielonymi komorami spalania w głowicy ponadto części tych komór i gniazda wtryskiwaczy. Z tego względu niekiedy część wody tloczonej przez pompę doprowadza się bezpośrednio do głowicy cylindrów i przez specjalne rurki skierowuje sie do najsilniej nagrzanych obszarów. Niejednokrotnie wodę chłodzącą rozprowadza wzdłuż kadłuba przewód zewnętrzny. [hasła pokrewne: bramy segmentowe łódź, aluminium 6082, Upadłość transgraniczna ]
Płaszcz wodny kadłuba i głowicy kształtuje się w sposób uniemożliwiający gromadzenie się w zakamarkach pary wodnej oraz powietrza wydzielającego się z wody
[podobne: bmw bawaria otomoto, getin leasing poleasingowe, samochody używane z gwarancją poznań ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: bmw bawaria otomoto getin leasing poleasingowe samochody używane z gwarancją poznań