Przewietrzanie, smarowanie i chłodzenie silników

Tagi: , ,

Rozrusznik hydrauliczny jest to silnik hydrostatyczny, najczęściej wielotłoczkowy, wyposażony w mechaniczne urządzenie sprzęgające. Gdy chodzi o sposób zabudowy i sprzęgania z kołem zamachowym silnika spalinowego, rozrusznik hydrauliczny przypomina zwykły rozrusznik elektryczny.
Silnik hydrostatyczny rozrusznika hydraulicznego jest zwykle zasilany olejem z zasobnika wysokiego ciśnienia, w postaci zbiornika oleju z poduszka gazowa (odciętą we wnętrzu zasobnika objętością gazu np. azotu). Przed rozruchem silnika spalinowego ładuje się zasobnik przez wtłaczanie do niego oleju przy użyciu pompy ręcznej.
Zadania filtru powietrza. Przeciętny tłokowy silnik spalinowy zużywa do spalenia jednego litra ciekłego paliwa około 10 000 litrów, tj. około 10 ma powietrza. Zawartość pyłu w powietrzu nad asfaltowymi szosami i autostradami, a więc w stosunkowo korzystnych sytuacjach, wynosi średnio około 0,001 G/m3 powietrza. Zatem silnik o pojemności skokowej około dwa litry, podczas każdych 100 km przebiegu samochodu zasysa wraz z powietrzem 0,12 G pyłu. Silniki pojazdów użytkowanych na budowach, w kamieniołomach lub w terenie i po drogach gruntowych pracują w szczególnie niekorzystnych warunkach, ponieważ zawartość pyłu w powietrzu może dochodzić nawet do 0,2 G/m3, czyli np. dwulitrowy silnik zasysa wówczas z powietrzem około 24 G pyłu na każde 100 km przebiegu samochodu. Pył zawarty w powietrzu składa się przede wszystkim z twardych cząstek kwarcu o właściwościach cząstek proszków ściernych, które po zmieszaniu się z olejem silnikowym tworzą jakby pastę ścierna, gwałtownie wzmagającą zużycie części silnika. Okoliczność ta zmusza do bardzo starannego oczyszczania powietrza z zawartości pyłu i innych zanieczyszczeń, jeszcze przed zassaniem go do cylindrow silnika. napędzanej silnikiem elektrycznym o małej mocy. Ładowanie zasobnika polega rța sprężaniu wskutek napływania oleju gazu do wysokiego ciśnienia rzędu 100 . . 200 kG/cm2. W celu uruchomienia silnika spalinowego zazębia się napędzające kółko zębate rozrusznika z wieńcem zębatym kola zamachowego i włącza dopływ oleju pod wysokim ciśnieniem z zasobnika do silnika hydrostatycznego, który zaczyna przekręcać wal korbowy silnika spalinowego. Rozrusznik hydrauliczny rozwija największy moment obrotowy w chwili otwarcia dopływu oleju pod ciśnieni em. W miare rozpędzania koła zamachowego moment obrotowy silnika hydrostatycznego maleje (w wyniku obniżania się ciśnienia oleju w zasobniku) a wice rozrusznik hydrauliczny cechuje podobna charakterystyka działania jak rozrusznik elektryczny, Rozruszniki hydrauliczne znajdują zastosowanie od niedawna i dość szyb o się rozpowszechniają.
Rozrusznik pneumatyczny jest to instalacja doprowadzająca sprężone powietrze do cylindrów uruchamianego silnika, wskutek czego tłoki ustępując pod naporem napływającego powietrza przekręcają za pośrednictwem korbowodów wał korbowy i rozpędzają koło zamachowe powyżej prędkości rozruchu, przy której włącza się zasilanie paliwem (i ewentualnie zapłon). Rozruszniki pneumatyczne nie znajdują już prawie zupełnie zastosowania w osprzęcie silników samochodowych lub ciągnikowych . [patrz też: żuraw warsztatowy Warszawa, taśmy transportujące, żuraw warsztatowy ]
[podobne: luksusowe auta, światła asymetryczne, nivette używane ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: luksusowe auta nivette używane światła asymetryczne