Rozrusznik o przesuwnym wirniku

Tagi: , ,

Bezwładnościowe urządzenie sprzęgające rozrusznika o dużej mocy ma zwykle zamiast sprężyny amortyzującej cierne sprzęgło wielotarczowe, pracujące z poślizgiem w razie przeciążenia.
Rozrusznik o przesuwnym wirniku wyróżnia sie brakiem wydzielonego urządzenia sprzęgającego, którego zadania spełnia wirnik wykonujący ograniczone ruchy poosiowe. Napędzające koło zębate jest związane z wałkiem wirnika za pośrednictwem ciernego sprzęgła amortyzującego, prze ważnie wielotarczowego. Magneśnica rozrusznika składa się z trzech uzwojeń dwóch szeregowych (głównego i rozruchowego) oraz bocznikowego (podtrzymującego). Długość komutatora jest znaczna, dzięki czemu Szczotki osadzone w nieruchomych trzymaczach mogą z nim współpracować bez względu na chwilowe położenie wirnika.
Jak długo rozrusznik nie pracuje, tak długo jego wirnik wskutek nacisku sprężyny pozostaje w położeniu nieco przesuniętym w odniesieniu do pola wzbudzenia. W takiej sytuacji napędzające kółko zębate jest utrzymywane w pewnej odległości od wieńca zębatego koła zamachowego.
Wciśnięcie przycisku włączającego rozrusznik (tzw. włącznika rozruchu) uruchamia jego włącznik elektromagnetyczny, który umożliwia najpierw przepływanie prądu przez uzwojenie rozruchowe i uzwojenie podtrzymujące.
Powoduje to powolne obracanie się wirnika, który jednocześnie jest przesuwany pod wpływem pola magnetycznego uzwojenia rozruchowego w kierunku koła zamachowego. Dzięki temu napędzające kółko zębate niemal natychmiast i bez uderzeń zazębia się wieńcem zębatym.
Pod koniec poosiowego ruchu wirnika, czyli po prawie pełnym zazębieniu kółka zębatego z wieńcem, rozpoczyna sie drugi stopień włączania, ponieważ tarcza włączająca podnosi dźwignię zwierającą główne styki włącznika, co umożliwia przepływ prądu przez główne uzwojenie wzbudzenia. Od tej chwili rozrusznik rozwija duży moment obrotowy i przekręca coraz szybciej wał korbowy silnika,
Kiedy silnik spalinowy zacznie już pracować, szybko podwyższa się prędkość obrotowa wału korbowego oraz wirnika rozrusznika, wskutek czego maleje natężenie prądu w głównym uzwojeniu szeregowym i poosiowy nacisk na wirnik (w kierunku kola zamachowego). Skoro wzrastająca prędkość wirowania napędzajacego kółka zębatego przekracza prędkość obrotową wirnika, przestaje ono zaciskać tarcze sprzęgła i zaczyna obracać się swobodnie — szybciej niż wałek wirnika, nie powodując jego przyspieszania. Dopiero po zwolnieniu włącznika rozrusznika ustaje przepływ prądu przez bocznikowe uzwojenie podtrzymujące, co umożliwia sprężynie powrotnej rozprężenie się i przesunięcie wirnika do pozycji spoczynkowej, a więc i wyzębienie napędzającego kółka zębatego z wieńca zębatego koła zamachowego. W okresie wciskania włącznika rozruchu prąd stale przepływa przez uzwojenie podtrzymujące, dzięki czemu napędzające kółko zębate jest stale zazębione z wieńcem zębatym bez względu na chwilową prędkość obrotową wirnika lub koła zamachowego. Zabezpiecza to przed przedwczesnym wyzębieniem się kółka zębatego z wieńca zębatego podczas uruchamiania silnika — np. wskutek gwałtownego impulsu przyspieszającego obracanie się koła zamachowego. [patrz też: żuraw warsztatowy Warszawa, taśmy transportujące, żuraw warsztatowy ]
[hasła pokrewne: otomoto białystok, otomoto turek, sworznie tłokowe ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: otomoto białystok otomoto turek sworznie tłokowe