Smok pompy oleju

Tagi: , ,

Pompa oleju pobiera zwykle olej z miski olejowej przez pływający smok w postaci puszki blaszanej, zaopatrzonej w przegrodę z gęstej siatki drucianej, która zabezpiecza pompę przed przenikaniem do niej zanieczyszczeń o dużej ziarnistości. Do smoka olej napływa ze środkowych warstw. Pobieranie oleju z dolnych warstw nie jest wskazane, ponieważ gromadzą się tam zanieczyszczenia. Natomiast powierzchniowa warstwa oleju jest zwykle silnie spieniona, w związku z czym smok powinien zanurzać się w oleju na pewną głębokość, co zabezpiecza przed zakłóceniami w dopływie oleju do pompy. Siatkową przegrodę smoka zawiesza sie wahliwie, aby pod wpływem dużej różnicy ciśnień mogła unosić się w górę. W zwykłych warunkach pracy silnika olej jest zasysany przez siatkę. Natomiast w razie silnego zanieczyszczenia sie siatki lub zgęstnienia oleju, wskutek podciśnienia wytwarzanego przez pompę oleju siatka unosi się i olej, omijając siatkę, napływa wprost do przewodu ssącego pompy, Pompa oleju. Współczesne silniki samochodowe wyposaża się najczęściej w zebate pompy oleju, a znacznie rzadziej w wirnikowe pompy oleju, które jednak ostatnio rozpowszechniają sie coraz szybciej. Pompa oleju jest z reguły napędzana mechanicznie, za pośrednictwem przekładni zębatej, przeważnie od wału rozrządu lub niekiedy od walu korbowego. Wydajność pompy oleju wynosi zwykle: silniki o zaplonie iskrowym około 20 litrów/KMgodz, silniki wysokopreżne — około 30 litrów/KMgodz,
Zębata pompa oleju ma postać pary zazębionych ze soba walcowych kół zębatych, ułożyskowanych w szczelnie dopasowanej obudowie. Działanie zębatej pompy oleju polega na zagarnianiu Oleju przez obracające sie koła zębate, z których jedno jest napędzane, a drugie obraca się swobodnie. Koła zębate przemieszczają olej wypełniający przestrzenie międzyzębne z komory wlotowej do komory tłoczenia, gdzie wskutek wchodzenia zębów jednego kola w przestrzenie międzyzębne drugiego koła (i odwrotnie) olej ulega wyciskaniu do przewodu tłoczącego. Wirnikowa pompa oleju ma dwa wirniki zazębione ze sobą i ułożyskowane mimośrodowo. Wewnętrzny wirnik napędzający ma uzębienie zewnętrzne, a zewnętrzny wirnik napędzany uzębienie wewnętrzne. Wirnik zewnętrzny jest ułożyskowany obrotowo w korpusie pompy.
Podczas pracy pompy olej jest zasysany do powiększających się przestrzeni między zębnych, a następnie po przemieszczeniu na drugą stronę pompy ulega on wyciskaniu spomiędzy zmniejszających się przestrzeni międzyzębnych do przewodu tłoczącego.
Zawór przelewowy. Układy smarowania małych silników zaopatruje się zwykle w kulkowe zawory przelewowe. Kulka jest dociskana do gniazda przez sprężynę, której wstępne napięcie można zmieniać za pomocą śruby regulacyjnej. W razie nadmiernego wzrostu ciśnienia w układzie napor oleju na kulkę przezwycięża nacisk sprężyny, wskutek czego kulka odrywa sie od gniazda i umożliwia wyciekanie nadmiaru oleju do miski olejowej lub do przewodu ssącego pompy oleju. [podobne: blinatumomab, mechanizm zwrotniczy, wynajem samochodow warszawa ]
[patrz też: bmw bawaria otomoto, getin leasing poleasingowe, samochody używane z gwarancją poznań ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: bmw bawaria otomoto getin leasing poleasingowe samochody używane z gwarancją poznań