Specjalne zespoły prądotwórcze i rozruchowe

Tagi: , ,

Po wciśnięciu przycisku włącznika rozruchu rozpoczyna się zasilanie elektromagnetycznego włącznika rozrusznika. W pierwszej fazie wciągania rdzenia elektromagnesu kotwica włącznika zwiera tylko lewy zestyk wskutek czego prąd zaczyna płynąć przez uzwojenie pomocnicze UPI i wirnik rozrusznika, a ponadto przez uzwojenie podtrzymujące U Tl. Od tej chwili wirnik rozrusznika obraca się powoli i zbliża do koła zamachowego, co powoduje zazębienie się jego kółka napędzającego z kołem zamachowym. Dopiero kiedy kółko napędzające już prawie zupełnie wsunie się w wieniec koła zamachowego, kotwica włącznika elektromagnetycznego zwiera również i prawy zestyk, wskutek czego poprzez przewód łączący zacisk rozrusznika i z zaciskiem rozrusznika prąd zaczyna płynąć przez uzwojenie włącznika rozrusznika, który włącza się 12 V lub 3 V w instalacji fi , moc znamionowa maksymalna (np. 0,4, lub 3 KM).
Dane charakterystyczne rozrusznika są często podawane jako charakterystyki , czyli w postaci krzywych informujących o określonych właściwościach rozrusznika odpowiednio do pojemności akumulatorów stosowanych do jego zasilania. Charakterystyki takie są podawane jako zależności od natężenia prądu pobieranego z akumulatora naładowanego w 3/4, w temperaturze otoczenia —10 oc. Tego rodzaju charakterystyki wybitnie ułatwiają dobór rozrusznika do określonego silnika spalinowego. Szacunkowo można przyjąć, że w niskich temperaturach otoczenia do łatwego rozruchu silnika wysokoprężnego o komo rach wstępnych (najwieksze zapotrzebowanie mocy) niezbędny jest rozrusznik, o mocy równej 1 [KM] [więcej w: żuraw warsztatowy Warszawa, taśmy transportujące, żuraw warsztatowy ]
Niekiedy osprzęcie silników samochodowych spotyka się zespoły spełniające zadania dwóch: lub więcej typowych podzespołów elektrycznych. Pozwala to uzyskać poważne oszczędności na ciężarze osprzętu silnika, przeważnie jednak kosiłem dokładności działania lub sprawności zespolonych urządzeń. zespoły prądotwórcze i rozruchowe znajdują jeszcze dość zastosowanie jako wyposażenie silników motocyklowych, lecz wyraźnie wychodzą z użycia.
Iskrownik zamachowy jest to w zasadzie zwykły iskrownik zespolony z kołem zamachowym silnika. Ze względu na układ konstrukcyjny rozróżniać należy wykonanie z pierścieniem zamachowym oraz wykonanie tarczą zamachową.
[patrz też: przegub rzeppa, tłumik szmerów ssania, dobór akumulatora centra ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: dobór akumulatora centra przegub rzeppa tłumik szmerów ssania