Temperatura oleju w misce olejowej

Tagi: , ,

Intensywność smarowania silnika zależy od jego prędkości biegu i obciążenia. Ponieważ przełożenie napędu jest stałe, częstotliwość tłoczenia dawek oleju przez pompę zmienia się proporcjonalnie do zmian prędkości obrotowej wału korbowego. Jednocześnie układ regulacyjny, zwiększający skok tłoczka pompy oleju w miarę uchylania przepustnicy w gaźniku, zapewnia doprowadzanie tym większych dawek oleju do głównego rozpylacza gaźnika, im większe jest chwilowe obciążenie silnika (i odwrotnie). Omawiane urządzenie podczas jałowego biegu silnika zabezpiecza jego smarowanie mieszanką zawierającą małe ilości oleju (0,3. . .0,4% ciężaru benzyny). W miare przyspieszania biegu silnika i zwiększania Jego obciążenia zawartość oleju w mieszance wzrasta — do ciężaru benzyny, przy pełnym uchyleniu przepustnicy w gaźniku. Przeciętne zużycie oleju przez silnik wynosi około 1% ciężarowego zużycia paliwa. Chłodzenie Oleju silnikowego. Temperatura oleju w misce olejowe silnika jest wypadkową temperatur oleju ściekającego spływającego z różnych miejsc, nagrzanych w rozmaitym stopniu. Olej n jsilniej nagrzany Ścieka z gładzi cylindrów oraz wypływa z łożysk korbowodów. Ponieważ ze wzrostem temperatury oleju powyżej 100 oc szybkość utleniania się oleju gwałtownie wzrasta, w zasadzie olej bez względu na warunki pracy silnika powinien nagrzewać się co najwyżej do temperatury 100 oc lub nieco wyższej. Ogólnie biorąc, trudno jest określić najbardziej korzystną, średnią temperaturę oleju w pracującym silniku. Chwilowa temperatura oleju w misce olejowej zależy od rozmaitych czynników, z których najważniejsze to:
konstrukcja silnika i pasowania jego części,
— indeks wiskozowy i lepkość oleju, [patrz też: blinatumomab, mechanizm zwrotniczy, wynajem samochodow warszawa ]
— prędkość krążenia 01 ju w układzie smarowania, metoda i skuteczność chłodzenia oleju.
Jeżeli temperatura olej w misce olejowej prawidłowo nagrzanego silnika stosu kowo rzadko przekracza 100 oc, na ogół nie stosuje się chłodnicy oleju, ponieważ nadmiar ciepła może odpływać șwobodnie wprost przez ściankę miski olejowej do omywającego ja powietrza. Chłodzenie takie może być niewystarczające, kiedy szybkości pojazdu są małe albo kiedy te peratura otoczenia jest a obciążenie silnika jest duże. Dotyczy to zwłaszcza samochodów wyposażonych w przekładnie lub sprzęgła hydrokinetyczne, zasilane z układów smarowania silników napedowych.
Silnik silnie obciążony cieplnie, w którym olej w misce olejowej przez stosunkowo długie okresy czasu osiąga temperatury znacznie powyżej 100 oc, w zasadzie powinien być wyposażony w chłodnicę oleju. W takim przypadku olej można chłodzić bezpośrednio, czyli przepuszczając go przez chłodnice omywana powietrzem, lub pośrednio — stosując wymiennik odprowadzający nadmiar ciepła od oleju do cieczy chłodzącej silnik. Jeżeli olej najpierw przepływa przez chłodnicę oleju i dopiero później dochodzi do łożysk wału korbowego, wówczas temperatura oleju w misce olejowej może być wyższa niż dopuszczalna— o spadek temperatury oleju w chłodnicy. Ogólnie obowiązuje zasada: im silniej nagrzewa się olej podczas pracy silnika, tym wyższa powinna być jakość oleju.
[hasła pokrewne: przegub tracta, japan motors bielsko, skup samochodów sosnowiec ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: japan motors bielsko przegub tracta skup samochodów sosnowiec