Układy smarowania i ich podzespoły

Tagi: , ,

Wadą spieków, jest mała ich udarność, w związku z czym używa się je prawie wyłącznie w postaci tulejek. Porowate tulejki ze spiekanych proszków metali wykonywane są od razu na gotowy wymiar (w formach). Obróbka wiórowa takiej tulejki zwykłymi metodami, a zwłaszcza rozwiercanie, jest niedopuszczalna ze względu na zagniatanie i zapychanie wylotów porowatości strukturalnych, co utrudnia wydostawanie się smaru na współpracującą ślizgowo powierzchnię. Tulejki z tekstolitu, po obrobieniu na ostateczne wymiary przez skrawanie, jeszcze przed założeniem nasyca sie podgrzanym olejem przez kilkanaście godzin. Tulejki takie utrzymują dobrze smar i pracują zadowalająco przez długie okresy czasu bez konieczności uzupełniania ubytku smaru. W razie podwyższania się miejscowych nacisków lub temperatury, z porowatości tulejki wydobywają sie na zewnątrz niewielkie ilości smaru, które smarując czop nie dopuszczają do zatarcia.
Ostatnio rozpowszechniają się tulejki wykonywane z tworzyw sztucznych, które mogą współpracować ze stalowymi czopami w ogóle bez smarowania. Elementy samosmarujące znajdują zastosowanie głównie w osprzęcie silników lub w zespołach podwozia.
Nowoczesne silniki samochodowe mają najczęściej ciśnieniowe układy smarowania, przy czym olej pod ciśnieniem jest doprowadzany tylko do najbardziej odpowiedzialnych części. Pozostałe części smarowane są zwykle rozbryzgowo olejem wyciskanym z łożysk smarowanych pod ciśnieniem i następnie rozpylanym przez poruszające się części lub wytryskującym okresowo z kanalików. Przeważnie w taki sposob smaruje sie np. gladź cylindrów, trzonki zaworów, popychacze, koła zębate i inne elementy. W silnikach dwusuwowych gaźnikowych powszechnie stosuje się smarowanie mieszankowe, tj. olej doprowadza się do silnika przez zmieszanie go z paliwem, a w silnikach dwusuwowych zasilanych wtryskowo stosuje się smarowanie świeżym Olejem rozpylanym w powietrzu zasysanym do cylindrów.
Smarowanie pod ciśnieniem. Układy smarowania pod ciśnieniem stosowane są w prawie wszystkich silnikach czterosuwowych. W układzie takim zadania zbiornika oleju spełnia najczęściej miska olejowa, czyli dno skrzyni korbowej, rzadziej oddzielny zbiornik (tzw. system suchej miski olejowej). [podobne: blinatumomab, mechanizm zwrotniczy, wynajem samochodow warszawa ]
Pompa oleju, przeważnie zębata, zasysa olej z miski olejowej za pośrednictwem pływającego smoka i tłoczy pod ciśnieniem poprzez przewód do kanałów układu. Zawór przelewowy, zabezpieczający przed nadmiernym podwyższaniem się ciśnienia oleju układzie (np. podczas rozruchu zimnego silnika), wbudowany jest przeważnie w przewodzie lub kanale tłoczącym pompy, a niekiedy w kadłubie pompy. Najczęściej olej tłoczony przez pompę przesącza się przez
Wkład filtru głównego lub inaczej szeregowego; Zawór obiegowy, wbudowany przed filtrem głównym lub jego głowicy, otwiera się w razie znacznego wzrostu oporów przepływu oleju przez układ filtru głównego (np. wskutek zanieczyszczenia sie wkładu) i kieruje olej wprost do kanału głównego w kadłubie silnika, z pominięciem filtru głównego.
[przypisy: skoda wrocław otomoto, pko leasing licytacje, tuleje gumowo metalowe ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: pko leasing licytacje skoda wrocław otomoto tuleje gumowo metalowe