Lampy sufitowe w samochodach ciężarowych

Tagi: , ,

W samochodach ciężarowych lampę sufitową i oswietlenie wskaźników włącza się najczęściej jednym przełącznikiem trójpołożeniowym. Lampy sufitowe zaopatruje się zwykle w żarówki kuliste lub rurkowe o mocach w zakresie 5. . .20 W. Oświetlenie jarzeniowe. W autobusach stosuje sie coraz częściej oświetlenie jarzeniowe, z uwagi na korzystną barwę światła i niemal zupełny brak jakichkolwiek cieni. Najcześciej jarzeniowy system oświetleniowy jest zasilany prądem z przetwornicy o napięciu 110 V (lampy O gorących katodach) lub o napięciu do 2000 V (lampy o zimnych katodach). Uwzględniając straty energii w przetwornicy, instalacja jarzeniowa zużywa o około mniej prądu niż równie wydajny układ oświetleniowy z lampami żarowymi, Sprawność lamp jarzeniowych wynosi zwykle 60. . .70 lm/W. Źródłem światła jarzeniowego są z reguły pary rtęci wywołujące promieniowanie ultrafioletowe, które natrafiając na fluoryzującą substancje powlekającą ścianki rur pobudza ją do promieniowania widzialnego. Napięcie konieczne do spowodowania zapłonu rury jarzeniowej, czyli zapoczątkowania jej jarzenia, uzyskuje sie dzięki udarowi napięciowemu, osiąganemu wskutek znacznej indukcyjności obwodu. Zapłon lampy o gorącej katodzie następuje dość łatwo, dzięki wstępnemu podgrzaniu katody. Zapłonnik bimetalowy (tzw. starter jarzeniowy lub termiczny) powoduje zaindukowanie podwyższonego napięcia potrzebnego do zapłonu rury, a wiec do wywołania przepływu elektronów pomiędzy jej elektrodami. Efekt ten zwiększa dławik o dużej indukcyjności, włączony w szereg z lampą. Dławik taki zasadniczo sluży jako ogranicznik prądu. Cenną zaleta oświetlenia jarzeniowego jest możliwość wyboru najbardziej harmonijnego zabarwienia światła np. odpowiednio do pokrycia wnętrza nadwozia, obicia siedzeń itp. Podkreślić należy, że dotyczy to również i światła białego, ponieważ rozmaite lampy jarzeniowe wytwarzają je w licznych różnych odcieniach. Światła rozpoznawcze Oświetlenie tablicy rejestracyjnej (barwa biała) obowiązuje wszystkie samochody. Kształt geometryczny i wymiary powierzchni świecącej oraz wymiary umieszczenia na pojeździe przeważnie (m. in. również i w Polsce) nie sa znormalizowane. W celu uniknięcia niepożądanego odbijania promieni świetlnych od powierzchni tablicy w kierunku innych użytkowników drogi, tablice mocuje się prostopadle do osi geometrycznej pojazdu z tolerancją ±300 w stosunku do pionu. [podobne: bramki rozsuwane, inhibitor korozji, bruksizm ]
[podobne: przegub rzeppa, tłumik szmerów ssania, dobór akumulatora centra ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: dobór akumulatora centra przegub rzeppa tłumik szmerów ssania