Prędkość krytyczna wału napędowego

Tagi: , ,

Wały napędowe są wykonywane zwykle z cienkościennych ciągnionych rur bez szwu ze stali węglowych (C — . . .0,40/0). Rury takie powinny spełniać ściśle określone wymagania odnośnie dokładności wymiarów geometrycznych, grubości Ścianek, współosiowości przekrojów, prostolinijności osi walu i inne. Wymagane tolerancje wykonania rur na wały napędowe wynoszą zwykle: grubość ścianek — mm, średnica zewnętrzna ± mm (samochody osobowe) lub ± 0,25 mm (samochody ciężarowe) oraz odchylenia osi walu od linii prostej nie większe niż 0,4 mm na długości 1 m. Dopuszczalna mimośrodowość dowolnych punktów na całej długości wału do 0,8 mm (samochody osobowe) lub do mm (samochody ciężarowe), Zmiany długości wału napędowego. Wały napędowe o przegubach elastycznych, odkształcających się osiowo, mogą zmieniać swą czynną długość w granicach elastyczności przegubów. Natomiast wały napędowe o przegubach krzyżakowych trzeba zaopatrywać w połączenia wielowypustowe pomiędzy przegubami (zwykle od strony skrzynki biegów), umożliwiające zmiany czynnych długości wałów. Aby zabezpieczyć tego rodzaju polaczenia wielowypustowe przed zanieczyszczeniami stosuje sie zwykle tuleje osłaniające z uszczelkami filcowymi osłony gumowe. Połączenie wielowypustowe członów wału napędowego podlega dość intensywnemu zużyciu. Z tego względu niekiedy wymagany zakres swobody zmian czynnej długości wału zapewnia sie w inny sposób np. przez zastosowanie pierścieni gumowych, zaciśniętych pomiędzy rurowymi członami walu. Tego rodzaju kształtowe elementy elastyczne zapewniają przekazywanie napędu wyłącznie dzięki oporom tarcia i jednocześnie doskonale tłumią wstrząsy oraz drgania, zwłaszcza skrętne. Prędkość krytyczna wału napędowego. Wał napędowy jest stosunkowo bardzo smukły, a do tego często nieutwierdzony na końcach, czyli skłonny do drgań. Siły odśrodkowe działające na drgający wał podczas jego wirowania mogą stosunkowo łatwo spowodować urwanie wału wskutek nadmiernych obciążeń zginających. Ponadto każdy wał napędowy ugina się w pewnym stopniu pod własnym ciężarem, a nawet prawidłowe instalowanie wału powoduje jego drobne niewyrównoważenie. W rezultacie podczas przekazywania momentu obrotowego wał napędowy podlega zmiennym obciążeniom zginającym. Obciążenia takie wzrastają w miare zwiększania sie prędkości obrotowej wału napędowego. Przy pewnej określonej prędkości obrotowej — tzw. prędkosci krytycznej częstotliwość zmian wspomnianych obciążeń zginających zrównywuje się z częstotliwością drgań własnych wału napędowego i wskutek zjawiska rezonansu obciążenia zginające wzrastają do nieskończoności, czyli bez względu na wytrzymałość następuje zniszczenie przegubów lub urwanie się samego walu. [więcej w: Blog motoryzacyjny, Inovox, tribusteron ]
[hasła pokrewne: przegub rzeppa, tłumik szmerów ssania, dobór akumulatora centra ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: dobór akumulatora centra przegub rzeppa tłumik szmerów ssania