Filtry oleju

Tagi: , ,

Olej krążący w silniku zanieczyszczają ścierane z pracujących powierzchni części opiłki i cząstki osadów (nagaru, popiołu, kleistych osadów itd.). Gdyby poruszające się części silnika współpracowały ze sobą tylko w warunkach tarcia płynnego, wówczas zawarte w oleju zanieczyszczenia o ziarnistości mniejszej niż minimalne luzy pomiędzy współpracującymi powierzchniami nie przyczyniałyby sie w zasadzie do zużycia części. Ponieważ jednak w praktyce, (np. podczas rozruchu lub nawet w czasie pracy silnika), niektóre jego części współpracują w warunkach tarcia półpłynnego, nawet bardzo drobne zanieczyszczenia mechaniczne w oleju wzmagają zawsze zużycie części silnika. Z tego względu podczas pracy silnika z krążącego w nim oleju powinny być wychwytywane jak najczęściej wszelkie zanieczyszczenia. W tym celu stosuje się filtry oleju, które powinny spełniać następujące wymagania:
— zatrzymywać wszelkie zanieczyszczenia mechaniczne oraz możliwie dużo półstałych substancji smolistych, działać z jednakową dokładnością, niezależnie od warunków pracy silnika, działać z jednakową dokładnością, niezależnie od stopnia zanieczyszczenia wkładów filtrujących.
Ponadto wskazane jest, aby filtr oleju odznaczał się następującymi cechami:
duża trwałość wkładu filtrującego, [przypisy: przegub rzeppa, mechanizm zwrotniczy, wynajem samochodow warszawa ]przegub rzeppa, mechanizm zwrotniczy, wynajem samochodow warszawa
— niewrażliwość na wysokie Ciśnienie oleju, występujące podczas rozruchu zimnego silnika, małe opory przepływu wkładu filtrującego,
— prostota obsługi, możliwość wielokrotnego stosowania wkładu (po oczyszczeniu), małe wymiary zewnętrzne.
Rodzaje filtrów oleju. Zanieczyszczenia unoszące się w oleju oddzielane są i zatrzymywane przez filtry oleju włączone szeregowo lub bocznikowo w obieg oleju. Każdy silnik jest wyposażony co najmniej w jeden filtr oleju, tzw. główny, przez którego wkład przesącza sie wszystek olej tłoczony przez pompę oleju. Wobec znacznej wydajności pompy oleju wymagana jest zwykle odpowiednio duża przepustowość filtru głównego. Stwarza to często konieczność ograniczania wymagań odnośnie dokładności oczyszczania oleju w filtrze głównym, aby jego wymiary i objętość były możliwie małe.
Pojemność filtru głównego powinna być niewielka, ponieważ zapewnia to szybkie nagrzewanie oleju w filtrze po rozruchu zimnego silnika. Inaczej bowiem podczas nagrzewania się zimnego silnika po rozruchu, olej stosunkowo długo omija filtr główny (stawiający wówczas znaczne opory przepływu) i nieoczyszczony odpływa przez zawór przelewowy do głównego kanału oleju w kadłubie silnika.
W razie zastosowania filtru głównego o malej dokładności działania, silnik samochodowy wyposaża się dodatkowo w podłączony bocznikowo filtr dokładnego oczyszczania. Główne filtry oleju zaopatruje się we wkłady filtrujące różnego rodzaju, przeważnie szczelinowe (płytkowe lub siatkowe) albo objętościowe (z filcu technicznego). Filtry bocznikowe dokładnego oczyszczania, przez które przepływa jedynie drobna część oleju (do 10%) tłoczonego przez pompę, wyposaża się przeważnie we wkłady powierzchniowe (płócienne lub papierowe) oraz pojemnościowe (nawijane lub złożone).
[przypisy: przegub rzeppa, tłumik szmerów ssania, nivette otomoto ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: nivette otomoto przegub rzeppa tłumik szmerów ssania