Zgodnie z ogólnym prawem Fechnera, iż natężenie odczucia rośnie według funkcji logarytmicznej podniety, jeżeli natężenie dźwięku wzrasta w postępie geometrycznym, to odczucie słuchowe wzrasta tylko w postępie arytmetycznym. Przy tym odbiór wrażeń dźwiękowych przez ucho ludzkie ograniczają dwa progi: próg słyszalności, poniżej którego ucho niczego nie odbiera i próg wrażenia bolesnego, powyżej którego od czucia stają się bolesne. Według obserwacji i dokładnych pomiarów ucho ludzkie jest szczególnie czułe na dźwięki o częstotl...
Często zaleca się lub nakłada obowiązek wyposażenia niektórych pojazdów w urządzenia umożliwiające odbiór sygnałów powiadamiających 0 zamiarze wyprzedzania. Na przykład w NRF temu obowiązkowi podlegają pociągi drogowe o długości 14 m i większej, pojazdy o dopuszczalnym ciężarze całkowitym 9 ton lub większym oraz ciągniki z silnikami o mocy ponad 55 KM. Obowiązkowi temu nie podlegają natomiast pojazdy o maksymalnej prędkości do 20 km/godz oraz mające odkryte pomieszczenia kierowców. Urządzenie sygnalizacji optyczno-akustycznej w ka...
Przeważnie filtry powietrza spotykane w osprzęcie silników samochodowych są zespołami złożonymi, zawierającymi wkłady oddzielające i pochłaniające. Wkład oddzielający spełnia zadania filtru wstępnego, a wkład pochłaniający — filtru dokładnego oczyszczania. Wstępne filtry powietrza wykonywane są z reguły jako odśrodkowe. Ze względu na konstrukcję, filtry powietrza o wkładach pochłaniających można podzielić na — filtry suche, mokre wychwytujące oraz mokre wypłukujące.
Suchy filtr powietrza pracuje bez udziału jakichkolwiek ci...