Rozruszniki nieelektryczne

Tagi: , ,

Podczas uruchamiania silnika prąd przeplywa przez główne uzwojenie prądowe oraz przez uzwojenie bocznikowe. Kiedy silnik samochodu już pracuje, w uzwojeniu bocznikowym jest indukowany prąd elektryczny pobierany do ładowania akumulatora i zasilania instalacji elektrycznej.
Brak akumulatora odpowiedniej pojemności w pojeździe samochodowym uniemożliwia uruchamianie silnika napędowego przy użyciu rozrusznika elektrycznego. Z tego względu w pojazdach bez elektrycznych akumulatorów lub z akumulatorami o niewielkich pojemnościach, tłokowe silniki nowe wyposaża się w rozruszniki nieelektryczne. Z uwagi na zasadę działania wśród rozruszników nieelektrycznych rozróżnia sie spalinowe, bezwładnościowe, hydrauliczne oraz pneumatyczne.
Rozrusznik spalinowy jest to prosty silnik tłokowy typu motocyklowego, przeważnie jednocylindrowy lub rzadziej dwucylindrowy, najczęściej dwusuwowy, z reguły o zaplonie iskrownikowym i uruchamiany ręcznie. Rozruszniki spalinowe spotyka się głównie w osprzęcie dużych silników wysokoprężnych, napędzających ciągniki gąsienicowe, samobieżne maszyny budowlane itp.
Rozrusznik bezwładnościowy (zamachowy) jest to urządzenie mechaniczne kumulujące przez pewien okres czasu energię kinetyczną z zewnątrz, a następnie przekręcające koło zamachowe uruchamianego silnika kosztem nagromadzonej energii kinetycznej. Najczęściej spotykany, ręczny rozrusznik bezwładnościowy składa się zwykle z dość masywnego kola zamachowego, napędzanego przy użyciu korby i układu przekładni zębatych, oraz mechanicznego urządzenia sprzęgającego z dźwignią włączającą (do przesuwania napędzającego kółka zębatego) oraz sprzęgłem wielotarczowym.
Niekiedy do napędu rozrusznika bezwładnościowego zamiast korby ręcznej stosuje się silnik elektryczny o małej mocy. Pozwala to na zasilanie zespołu rozruchowego z akumulatora o malej pojemności. [więcej w: żuraw warsztatowy Warszawa, taśmy transportujące, żuraw warsztatowy ]
Zasadniczą wadą rozrusznika bezwładnościowego jest konieczność zazębiania jego kółka napędzającego z wieńcem zębatym koła zamachowego silnika pojazdu dopiero po rozpędzeniu koła zamachowego rozrusznika do maksymalnej prędkości. Wymaga to pewnej wprawy oraz przyczynia się do intensywnego zużycia części.
[patrz też: otomoto zielona góra, wektor otomoto, pko poleasingowe ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: otomoto zielona góra pko poleasingowe wektor otomoto