Sygnał pierwszeństwa

Tagi: , ,

Niektóre samochody, jak straży ogniowej, milicji, pogotowia ratunkowego i technicznego, są uprawnione do korzystania w ruchu drogowym ze szczególnych przywilejów. Pojazdy takie powiadamiają innych użytkowników o swej obecności na jezdni specjalnymi sygnałami dźwiękowymi. Charakterystyka dźwięku takiego sygnału jest zwykle ściśle ustalona przepisami. Na przykład we Francji sygnał pierwszeństwa stanowi wezwanie trwające 3/5 sek, składające się z trzech następujących po sobie dźwięków trzeciej oktawy: mi-do-mi). Kolejność nadawanych dźwięków jest uzyskiwana dzięki zastosowaniu specjalnego urządzenia rozdzielczego napędzanego silnikiem elektrycznym . Trojaką sygnalizację, jednodźwiękową, dwudźwiękową i kolejno-dźwiekowa, uzyskuje się za pośrednictwem przełącznika 3-pozycyjnego. Silnik elektryczny ma osadzone na swej ośce trzy krzywki (N1, N2 i N3). Sygnał jednodźwiękowy działa po zwarciu zacisków a i d przez przekaźnik Pe. Czynny jest wówczas sygnał niskiego tonu. Sygnał dwudźwiękowy działa po zwarciu zacisków a, b i d przez przekaźniki PI i Czynne są wówczas oba sygnały jednocześnie. Sygnał kolejnodźwiękowy działa po zwarciu zacisków d oraz c przez przekaźnik PI i przełącznik kolejności dźwięku. Silnik elektryczny obraca wówczas krzywkę N3, która podczas jednego pełnego obrotu łączy obwód z masą niezależnie już od położenia przycisku sygnału. Krzywka NI zasila zacisk 30/51 przekaźnika PI powodując przełączanie zasilania sygnałów zacisku 30/51 na przemian to na jeden to na drugi sygnał. Obok dźwiękowych sygnałów pierwszeństwa stosowane są w tym celu również sygnały optyczne. Sygnał wyprzedzania. Sygnalizowanie zamiaru wyprzedzania przy użyciu zwykłego sygnału dźwiękowego jest trudne i zawodne. Wynika to z małej słyszalności sygnałów odbieranych w kierunku jazdy, ze względu na stosunkowo matą prędkość rozchodzenia sie dźwięków w powietrzu i rozmaite zakłócenia, zwłaszcza wywołane zawirowaniem powietrza za pojazdem i hałaśliwością pracy mechanizmów samochodu. Słyszalność obcego sygnału w samochodzie osobowym o nadwoziu zamkniętym (okna zamknięte) zależy przede wszystkim Od prędkości samochodu odbierającego sygnał. [hasła pokrewne: spreżyny talerzowe, serwis skody wrocław, żuraw warsztatowy ]
[więcej w: getin leasing katowice, światła asymetryczne, nivette używane ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: getin leasing katowice nivette używane światła asymetryczne